10 مارس 2023 - دیابت نوع 2 (T2D) بیش از 90 درصد از موارد تایید شده ی دیابت را تشکیل می دهد. این بیماری به یک بیماری متابولیک رایج تبدیل شده است و انتظار می رود تا سال 2025 بر 380 میلیون نفر در سراسر جهان تأثیر بگذارد. در حال حاضر، آزمایش های تشخیصی مورد استفاده بالینی عمدتاً بر پایه ی گلوکز پلاسما ناشتا، آزمایش تحمل گلوکز خوراکی و هموگلوبین گلیکوزیله (HbA1c)است. اگرچه این روش ها بسیار دقیق هستند، اما همه آنها آزمایش های تهاجمی بر اساس نمونه گیری خون هستند.

یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی پروفسور شن چنگین از مؤسسه علوم فیزیکی هفی (HFIPS) در آکادمی علوم چین(CAS) در جستجوی یک روش جدید غربالگری غیرتهاجمی برای T2D بودند.آنها با استفاده از طیف ‌سنجی جرمی واکنش انتقال پروتون(PTR-MS)، ترکیبات آلی فرار را در ادرار بیماران T2D شناسایی کردند. این مطالعه بر اساس تشخیص استون ادرار توسط PTR-MS بود و نتایج آن درTalanta  منتشر شد.

استون ادرار، یکی از کتون هایی است که توسط متابولیسم چربی تولید می شود. به دلیل عدم استفاده و ذخیره کافی قند خون، در بیمارانT2D متابولیسم استون ادرار تسریع می گردد.

محققان 180 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 و 180 داوطلب سالم را برای شرکت در این مطالعه چند مرکزی انتخاب کردند.

یک مدل تشخیصی با دقت 81.3٪ و آستانه ی ppbv 690.1 با استفاده از استون ادرار در مرکز تحقیقاتی اول ایجاد شد. این مدل در دو مرکز دیگر با نتایج مشابه اعتبارسنجی شد. علاوه بر این، دقت این روش با روش تشخیصی مورد استفاده در کار بالینی قابل مقایسه بود.

دکتر Xu Wei، نویسنده اول این مطالعه، گفت: استفاده از طیف سنجی برای تشخیص استون ادراری، روشی ایمن، غیرتهاجمی، سریع و دقیق است. ما امیدواریم که این روش بتواند به مرجعی برای غربالگری و تشخیصT2D تبدیل شود.

رفرنس:

Wei Xu et al, Rapid and non-invasive diagnosis of type 2 diabetes through sniffing urinary acetone by a proton transfer reaction mass spectrometry, Talanta (2023). DOI: 10.1016/j.talanta.2023.124265

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-03-sniffing-urinary-acetone-fast-diabetes.html